Dulunya saya begitu alergik
mendengar nama Dato’ Seri Anwar Ibarahim kerana susok tubuh ini sering
dikaitakan dengan orang yang gila kuasa dan sodomi. Sejarahnya bersama UMNO
juga menambah asam garam kejengkelan saya dengan DSAI. Itu cerita dulu kala.
Namun apabila usia dimamah hari
saya mula mengkaji, membaca dan mengenali secara terperinci aspirasi perjuangan
DSAI. Rata-rata rakyat Malaysia akan mengaitkan DSAI dengan orang yang gila
kuasa sama ada mereka yang berpihak kepada pembangkang apatah lagi kepada
kerajaan. Logik ini saya masih boleh diterima kerana itulah kebanyakan
cakap-cakap orang awam.
Antara sebab beliau digulingkan
daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri juga kerana beliau dikaitkan untuk
merampas jawatan Perdana Menteri daripada Tun Dr Mahathir.
Lain daripada gila kuasa, adalah
sedikit yang mengaitkan beliau sebagai Liberalisme dan Pluralism. Saya bukanlah
Tuhan untuk menentukan niat di dalam sanubari seseorang sama ada beliau adalah
gila kuasa, liberalism dan pluralism. Selain dari itu saya kurang mendengar
kontroversi yang mengaitkan beliau dengan malpractise.
Apabila saya melihat idea dan
prinsip perjuangan beliau, ia selari dengan kefahaman Islam yang saya perolehi
iaitu teras prinsip dan nilai Islam yang menentang kezaliman, berlaku adil
kepada semua kaum dan agama, toleransi dan kebijaksanaan politik, membudayakan
amalan pembacaan dan intelektual, progresif, perhubungan awam yang baik, komunikasi
yang baik, profesionalism, dihormati dan digeruni oleh lawan dan kawan dan
lain-lain lagi. Itulah kelebihan DSAI kerana kesemua ini ada kepada beliau di
samping saya tidak menafikan kekhilafan beliau dalam beberapa perkara yang
tidak dapat lari daripada sifat manusiawi!
Kalau berbicara soal Islamist
beliau dikatakan mempunyai susur galur pemikiran Islamist dengan permulaan
penyertaannya di dalam ABIM. Beliau juga boleh berkhutbah di mimbar-mimbar
masjid pada hari Jumaat bukan sahaja di Malaysia malah di luar negara!
Apatah lagi kalau ingin memberi
ceramah agama, itu sudah menjadi kehebatan dan kemahiran beliau. Kalau
diikutkan di dalam keluarga pula kesemua anak-anaknya menutup aurat dengan
sempurna yang belum tentu ada pada seseorang keluarga PAS atau AMANAH!
Dari aspek intelektual beliau
adalah orang yang kuat membaca dan mampu mengaplikasikan pembacaan beliau di
lapangan. Karya-karya Syed Naquib Al-Atas sudah menjadi makanan intelektual
beliau untuk memperkasa pemikiran dan idea.
Usah berbicara pula dalam soal
aktivis kerana itu merupakan darah daging beliau sejak dari zaman kampus
hinggalah sekarang merempat di dalam penjara. Berbelas tahun hidupnya
dihabiskan di dalam gerigi penjara kerana sikapnya yang tidak memilih untuk menjadi
orang di sebalik tadbir demi sebuah perjuangan keadilan dan kesejahteraan rakyat.
Adakah kita sanggup dan berani untuk hidup di dalam penjara belasan tahun?
Sebelum tepuk dada tanya iman, fikir dahulu bagaimana anak-anak dan isteri!
Semasa di dalam UMNO jasanya juga
bukan kepalang. UIAM dan Bank Islam adalah daripada jasa dan pengorbanan
beliau. Ini belum tentu dapat dilakukan oleh PAS yang ingin menjadi penasihat
kerajaan! Kita tunggu dan lihat apakah kejayaan PAS sebagai penasihat kerajaan!
Beliau juga bukanlah orang yang
hanya pandai cakap berapi-api dan mengkritik semata-mata dasar kerajaan, tetapi
mengambil langkah proaktif untuk menyediakan alternatif kepada permasalahan
tersebut.
Imej beliau di peringkat
antarabangsa begitu baik terutama dari negara-negara timur tengah, eropah dan
asia tenggara. Ini kerana kelantangan beliau dalam memupuk keadilan melalui
demokrasi memukau para pendengar yang mendengar beliau ketika berpidato. Ia
cukup menunjukkan sikap yang toleran.
Beliau juga mengenakan imej yang
boleh diterima oleh semua kaum. Mungkin pembawaan idealisme beliau mengikut
keadaan setempat menyebabkan orang lain dari pelbagai kaum boleh menerima
beliau. Saya sendiri pernah mendengar ucapan beliau di youtube tentang
bagaimana ingin membawa sifat nilai sejagat berdasarkan kepada situasi tempat.
Sebagai contoh DSAI berkata untuk
Kelantan, beliau akan membawa beberapa ayat Al-Quran dan hadis mengenai
keadilan untuk diceritakan di sana memandangkan orang Pantai Timur
kebanyakannya adalah orang Melayu dan kuat beragama. Apabila beliau berceramah
di sekitar Lembah Klang beliau membawa falsafah Mahadma Gandhi atau Conficus
untuk menerangkan tentang prinsip keadilan kerana kebanyakan penduduk Lembah
Klang terdiri daripada pelbagai bangsa, intelektual dan berfikiran terbuka.
Walaupun dua sumber falsafah yang berbeza tetapi prinsipnya adalah sama.
Mungkin disebabkan ini juga beliau dilabel sebagai liberal, tetapi bagi orang
yang memahami nilai dan prinsip falsafah amat mengagumi cara dan pendekatan
beliau.
Nah kalau begitu apakah posisi
yang terbaik bagi beliau di dalam Malaysia selepas bebas dari penjara? Saya
secara peribadinya merasakan posisi yang terbaik dan teramat layak utuk DSAI
adalah jawatan Perdana Menteri Malaysia. Saya pernah berbicara dengan orang
kuat PAS di Jubail Saudi Arabai sewaktu ketika dahulu, kata orang kuat PAS
tersebut, DSAI mempunyai aura dan karismatik yang sangat kuat di mana beliau
tidak boleh duduk di bawah orang!
Benar beliau adalah seorang pemimpin dunia,
bukan setakat Malaysia sahaja.
Saya bukanlah bermaksud bertuhankan dengan susuk tubuh DSAI, tetapi yang menyebabkan saya boleh berkata begitu kerana beliau mempunyai track record dan merit yang bagus sebagai seorang pejuang dan pemimpin. Namun kekangan yang ada pada sekarang ini sempatkah DSAI terus berpencak di arena politik Malaysia memandangkan keadannya yang sedikit uzur di penjara dan usianya yang kian seggang.
Tidak perlu untuk melahirkan DSAI
versi kedua kerana setiap kita dilahirkan di dalam keadaan yang berbeza dan
mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Namun untuk tempoh ini
marilah kita sama-sama meneruskan aspirasi dan inti perjuangan DSAI demi sebuah
keadilan dan kesejahteraan rakyat Malaysia. Semoga DSAI dan keluarga terus
tabah. Amin...
No comments:
Post a Comment