Sepanjang ketamadunan negara Islam bertapak ia telah
menunjukkan kepada kita bahawa pemimpin Islam telah dihadapkan dengan pelbagai
kritikan tertutup dan terbuka. Malah apabila kritikan terbuka itu diadakan
pemimpin mampu menyediakan jawapan kepada rakyatnya sehingga selepas itu kepercayaan
rakyat bertambah kepada pemimpin tersebut.
Jika pemimpin tersebut tidak mampu menjawab soalan
tersebut dengan baik, maka mereka akan dipecat daripada jawatannya. Islam
menganggap bahawa kepimpinan merupakan satu amanah, maka disebabkan itu mereka
akan digugurkan dari jawatan kepimpinan tersebut jika terdapat aduan yang
membuktikan mereka ini tidak bertanggungjawab.
Saidina Ali bin Abi Talib berhadapan secara terbuka dengan
kumpulan yang menuntut kes pembunuhan Saidina Uthman disegerakan secepat
mungkin. Beliau berdialog secara terbuka dengan kumpulan tersebut untuk
memberikan jawapannya kepada mereka.
Beliau berpandangan keadaan umat Islam pada ketika itu
tidak stabil lantaran beliau baru sahaja menduduki kerusi khalifah. Selain itu
terdapat kumpulan yang terlibat dalam pembunuhan Uthman mengambil kesempatan
untuk berbaiah kepada beliau semasa perlantikan tersebut. Ia dijawab dengan
penuh berani dan berprinsip oleh Saidina Ali. Pendekatan beliau menjawab
terlebih dahulu segala persoalan sebelum melakukan sesuatu tindakan.
Cerita Said Bin Amir seorang gabenor di jajahan Islam
menerima kritikan terbuka daripada rakyat bertanyakan tentang hal kelewatan
beliau memasuki memasuki pejabat, sering pengsan dan tidak memasuki pejabat
sehari dalam sebulan.
Said menjawab semua kritikan terbuka tersebut di depan
Khalifah Umar dengan memberikan jawapannya. Beliau datang lewat ke pejabat
kerana beliau tidak mempunyai pembantu untuk membuat sarapan pagi kepada
keluarganya. Maka disebabkan itu beliau mengambil tanggungjawab untuk
menyediakan sarapan terlebih dahulu kepada keluarganya sebelum memasuki
pejabat.
Berkenaan persoalan mengapa beliau sering pengsan ini
jawapan beliau kepada rakyat. “Aku telah menyaksikan pembunuhan Khubaib bin Adiy, kala itu
aku masih musyrik, dan aku melihat orang-orang Quraisy memotong-motong badannya
sambil berkata, “Apakah kamu ingin kalau Muhammad menjadi penggantimu?” maka ia
berkata, “Demi Allah aku tidak ingin merasa tenang dengan isteri dan anak,
sementara Muhammad tertusuk duri…Dan demi Allah, aku tidak mengingat hari itu
dan bagaimana aku tidak menolongnya, kecuali aku menyangka bahwa Allah tidak
mengampuni aku… maka akupun jatuh pingsan.”
Menegnai jawapan kepada persoalan beliau tidak memasuki
pejabat sehari dalam sebulan kerana beliau hanya mempunyai baju sehelai dan
mencucinya setiap sehari dalam sebulan dan menunggunya hingga kering!
Itu belum diambil kira lagi bagaimana halaman rumah Saad
bin Abi Waqas diruntuhkan oleh arahan khalifah Umar dek kerana binaannya
terlalu tinggi yang menyukarkan rakyat untuk bertemu dengan beliau.
Namun kita perlu memahami bahawa terdapat dua perkara
yang berbeza antara kritikan peribadi dan kritikan pandangan atau polisi.
Kritikan peribadi lebih menjurus kepada amalan atau sifat seseorang.
Sebagai contoh kita mengkritik secara terbuka Datin
Rosmah disebabkan beliau tidak bertudung, anaknya tidak bertudung dan lain-lain
merupakan kritikan peribadi. Sekiranya kita mengkritik beliau disebabkan
kemewahan yang terlampau dinikmatinya seperti hanya membeli bag tangan dan
cincin tangan jutaan ringgit itu dikira perlu untuk dikritik secara terbuka
kerana mungkin duit itu adalah daripada duit rakyat dan tidak logik bagaimana
seorang pemimpin itu mampu membeli barang perhiasan jutaan ringgit melainkan
beliau adalah seorang ahli koprat yang berjaya sebelum menjadi pemimpin!
Apatah lagi isu seperti 1MDB, 2.6 billion, GST, dasar
parti dan lain-lain yang berkait rapat dengan amanah antara rakyat dan pemimpin
wajib dipersoalkan. Namun bagi kritikan peribadi adalah sewajarnya dibuat
melalui teguran dalaman.
Sekiranya kita memainkan sentimen peribadi seseorang,
maka sudah pasti para rasul dan nabi juga tidak terlepas dari kekhilafan ini.
Lihatlah bagaimana Nabi Ibrahim yang mana bapanya sendiri seorang pembuat
berhala.
Nabi Luth juga mempunyai isteri yang derhaka kepada
perintah Allah dan Rasul yang mana beliau bersubahat dengan penduduk kampung
untuk menangkap tetamu nabi Luth iaitu malaikat yang berupa manusia. Nabi Nuh
juga terpalit dalam permasalahan ini kerana ada di antara anak-anaknya tidak
beriman dengan risalah yang dibawa oleh baginda sendiri!
Bagaimana mungkin seseorang tersebut menolak kritikan
terbuka kerana di dalam negara moden yang memakai sistem demokrasi ia
menunjukkan satu konsep kritikan terbuka iaitu menjurus kepada check &
balance kepada pemimpin dan kerajaan supaya dasar yang ingin dilaksanakan
kerajaan tidak tersasar daripada menjamin kesejahteraan dan keadilan kepada
rakyat.
Tambahan pula sesi ucapan, kritikan, perbahasan dalam
parlimen ditayangkan di TV secara langsung dan boleh didengari oleh rakyat
seluruh dunia menunjukkan satu ciri-ciri kritikan terbuka!
Penggunaan hujah untuk tidak membenarkan kritikan terbuka
adalah fenomena untuk melindungi pemimpin parti. Kebanyakan ahli parti
diberikan arahan supaya menggunakan saluran dalaman untuk menasihati pemimpin
parti. Baiklah sekiranya saluran dalaman telah digunakan dan tidak mendapat
perhatian, apa langkah seterusnya?
Adakah kita tidak boleh mempersoalkan polisi seseorang
pemimpin? Rasul dan nabi pun boleh mempersoalkan perkara yang diragui oleh
mereka kepada Allah, apatah lagi sesama manusia. Bukankah pertanyaan akan
menambah keyakinan?
Perkara pokok yang paling penting sekiranya majoriti
rakyat atau ahli parti sudah membuat kritikan terbuka terutamanya berkaitan
soal polisi, maka wajarlah dikaji balik pendekatan yang digunakan. Bak kata
orang melayu “kalau tak nak disoal, buat apa buat!”
No comments:
Post a Comment