Sejak kebelakangan ini kita dihebohkan di dalam media tentang kumpulan ISIS yang menjadikan cita-cita menegakkan negara Islam adalah matlamat utama mereka. ISIS lahir daripada idealisme beberapa individu yang menggerakkan gagasan ini hingga mereka begitu terkenal di seluruh dunia.
ISIS dikatakan mempunyai jaringan yang cukup besar di
seluruh dunia sehingga setiap pengeboman yang berlaku di seluruh dunia adalah
hasil perbuatan mereka. Tetapi yang bertambah hairannya di manakah sumber
pendapatan utama mereka dan siapakah yang membekalkan senjata kepada mereka?
Inilah perkara yang masih menjadi pertanyaan buat kita.
Namun ISIS secara tidak langsung telah memberikan imej
yang buruk kepada setiap muslim. Pendek kata semua keganasan adalah berpunca
daripada muslim. Itu cerita di Asia Tengah, bagaimana pula cerita di Asia
Tenggara?
Lahirnya ISIS atau kumpulan extremis pada dasarnya adalah kerana sifat keakuan yang ada pada mereka itu sendiri. Mereka merasakan pegangan atau cara mereka sahaja yang betul, dan merekalah pejuang Islam yang tulen. Selain individu yang lain daripada kumpulan mereka adalah sesat, kafir, atau tidak berhukum dengan Al-Quran.
Malah mereka menggunakan sentimen dan hujah agama untuk
membenarkan segala tindakan mereka. Sebab itu mereka boleh menumpahkan darah
sesama muslim dengan sesuka hati.
Sahabat nabi seperti Saidina Ali juga tidak terlepas
daripada berhadapan dengan kumpulan extremis Islam seperti golongan Khawarij.
Golongan ini tidak berpuas hati dengan pendekatan Saidina Ali yang kelihatan
begitu lembut dengan kumpulan Muawiyah.
Lantas mereka menghukum Saidina Ali tidak berpegang
kepada Al-Quran dan menghalalkan darah sesama Muslim. Apabila Saidina Ali
menghantar wakil untuk menerangkan kepada mereka hal yang sebenar, mereka
menolak dengan hujah Al-Quran dan membunuh wakil utusan tersebut!
Di Malaysia sudah terdapat tanda-tanda budaya keakuan
ini. Ada beberapa kumpulan atau jemaah yang merasakan mereka inilah pejuang
Islam yang sebenar, kamilah orang yang memahami Islam yang betul dan menuduh
orang lain yang bukan sefikrah dengan mereka sebagai pengkhianat, sesat, kafir
dan boleh dibunuh.
.
Sebelum saya menyertai AMANAH dan berada di dalam PAS, saya juga merasakan sedikit perasaan egois di dalam diri, kerana PAS adalah sebuah parti Islam yang lama, terdiri daripada golongan ulama dan professional, mempunyai ahli yang begitu ramai, manhaj tarbiah yang mantap dan saya begitu sinis dengan kawan-kawan saya dari jemaah yang lain. Maka dikesempatan ini saya memohon maaf daripada kalian semua.
Namun apabila saya melangkah ke alam pekerjaan, saya mula
sedikit terbuka dalam soal keterlibatan seseorang dalam perjuangan Islam ini.
Ada di antara kenalan saya yang dari jemaah lain juga mempunyai akhlak yang
baik seperti suka menderma atau bersedekah, memahami prinsip tarbiah dengan
baik dan ada di antara mereka meninggal dunia di dalam keadaan tanda-tanda yang
baik seperti pada hari Jumaat dan lain-lain lagi.
Pada masa itu saya berpendapat, soal Islam, Syurga dan
Neraka bukanlah milik eklusif individu, jemaah atau parti tetapi sifatnya
adalah eklusif yakni milik semua orang Islam. Ukhwah kita adalah sesama muslim
yang beriman lagi bertaqwa dan bukan semata-mata atas dasar jemaah atau parti.
Mungkin ada di antara mereka tidak melibatkan diri di
dalam parti Islam secara rasmi untuk memperjuangkan Islam, tetapi mereka
melibatkan diri secara turun padang melalui NGO-MGO kebajikan dan lain-lain. Adakah
mereka ini boleh kita kategorikan muslim
kelas kedua dan manusia bukan Tuhan untuk menentukan darjat seseorang di
sisi Allah!
Perbezaan pendekatan itu sudah pasti wujud dalam kerangka
untuk memposisikan Islam sebagai cara hidup. Mungkin pendekatan itu adalah
berdasarkan waqi’iyah(setempat), maqasidnya dan lain-lain tetapi ia perlu
selari dengan prinsip asas syariah dan akidah.
Di zaman pemerintahan Abasiah begitu ramai lahirnya
pelbagai mazhab kerana terdapatnya ulama-ulama yang bertaraf mujtahid. Lihatlah
bagaimana Imam Syafie(pengasas mazhab Syafie) merupakan anak murid Imam
Hanafi(pengasas mazhab hanafi) telah menubuhkan mazhab baru yang tidak sealiran
dengan gurunya sendiri!
Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa ada segelintir
pengikut mazhab tersebut terlalu obses dengan mazhab masing-masing tetapi imam
mazhab tersebut telah menyatakan bahawa pandangan mereka tidak semestinya
betul, dan ikutilah pandangan-pandangan yang lebih tepat yang ada. Ulama-ulama
ini tidak pernah sesekalipun menuduh seseorang itu sesat, Islam celup dan
lain-lain lagi apabila tidak bersama-sama dengan pandangan mereka.
Dalam kefahaman rakyat Malaysia di negara ini seharusnya
kefahaman politik tidak perlu diletakkan kepada masalah aqidah, mungkin lebih
harmonis kepelbagaian politik ini diletakkan dalam masalah muamalat.
Sebagai contoh kita tidak boleh secara gampang menuduh
seseorang itu di dalam UMNO kafir, perasuah, zalim, penipu dan lain-lain lagi
walaupun seseorang itu secara kolektifnya dia berada dalam pengamalan parti
seperti tersebut. Siapa yang tidak kenal UMNO bukan?
Namun ada juga individu di dalam parti tersebut bersih
dari segi amalan-amalan buruk di dalam parti. Begitu juga di dalam PAS, bukan
semua orang apabila dia berada di dalam PAS akan dikira sebagai ahli Syurga
atau beristiqamah dengan amalan Islami, dan tidak melakukan perkara yang
melanggari etika moral.
Pendek kata baik dia itu ahli UMNO, PAS, AMANAH, PKR dan
DAP yang beragama Islam, mempunyai peluang untuk memasuki Syurga Allah kerana
mereka tetap meyakini Allah yang satu dan sesetengah mereka juga istiqamah
dengan amalan Islami.
Bagi generasi kepimpinan Nabi Muhammad hingga khulafa’
Ar-Rasyidin yang keempat, kita mendapati kebanyakan pertembungan mereka
berteraskan di antara dua blok kumpulan iaitu golongan beriman(sahabat nabi)
dan golongan kufur(kafir quraisy, yahudi dll).
Selepas kewafatan Rasulullah, tanda-tanda pertembungan di
antara sesama muslim(perang saudara) telah berlaku. Malah pertembungan ini
tidak lagi berteraskan kepada permasalahan kufur dan iman, tetapi pertembungan
yang melibatkan tentang permasalah siasah(urus tadbir negara) seperti
pembunuhan Saidina Uthman, Peperangan Sifin, Peperangan Jamal dan lain-lain
lagi.
Tidak dapat dinafikan adakalanya peperangan ini
melibatkan antara hak dan batil, diekploitasi oleh golongan kafir dan ada juga
hasil daripada khilaf memahami perkara siasah.
Ada sesetengah orang berpandangan mengapa perlu
kepelbagain politik atau jemaah Islam? Bukankah kepelbagaian ini akan
merosakkan perpaduan umat Islam? Kalau difikirkan secara rasionalnya, pandangan
ini mungkin ada betulnya dan mungkin ada salahnya.
Dalam realiti kehidupan, kepelbagaian manusia sukar untuk
disatukan dalam apa-apa jua wadah, sentimen, ideologi mahupun Islam.
Masing-masing mempunyai pendekatan yang berbeza. Hakikatnya perbezaan itu tidak
perlu dikonfrontasikan, malah ia perlu diuruskan secara toleransi iaitu
meraikan kepelbagain yang ada.
Di dalam lapangan yang sebenar terdapat Muslim yang
menjadi aktor negarawan telah menggunapakai polisi yang menindas rakyat,
perasuah, nepotisme, tidak komited dengan amalan Islami dan lain-lain lagi.
Pada masa yang sama juga, mereka mendapat sokongan baik
dari kalangan pro Islamis atau sebaliknya kerana menyokong dasar positif
kepimpinannya tanpa menghiraukan polisi negatif yang terpalit pada seorang
tokoh negarawan tersebut. Bahasa mudah “kalau kamu masih seorang Melayu Islam
atau Arab Islam, kami akan sentiasa menyokong kamu.” Simplistik bukan pemikiran
orang timur?
Ini realiti yang berlaku di kebanyakan negara umat Islam
dan ia merupakan satu permasalahan yang rumit untuk dirungkai dalam spektrum sains
sosial kemanusiaan atau falsah Islam.
Saya berpandangan dalam permasalahan ini tidak wajar kita
menggunakan sentimen agama yang menyatakan sesebuah kumpulan itulah yang lebih
menepati Al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.
Baik ISMA, Tabligh, JIM, PEMBINA, PAS, dan lain-lain telah
menawarkan kempen yang sama bagi meraih pengikut yang ramai di kalangan umat
Islam. Tidak perlu untuk berlumba-lumba dalam hal untuk meraih pengikut dan
melobi kumpulan Islamis lain. Harmonikan keadaan dengan sifat yang toleran!
Di dalam bidang politik pula saya berpandangan adalah
lebih baik kita menawarkan pertembungan-pertembungan idea yang bernas untuk dilaksanakan
bagi membawa kesejahteraan kepada negara. Misalnya apakah polisi sesebuah parti
apabila berjaya memerintah Malaysia.
Parti politik perlu menawarkan idea-idea mereka dari segi
ekonomi, pendidikan, pembangunan dan lain-lain lagi. Perlu ada black and white dokumen dan cukuplah
bermain dengan retorika semata-mata.
Politik baru yang anak muda dambakan adalah politik yang
bukan lagi membuktikan siapa lebih muslim dan siapa yang kurang muslim dan
bukan juga melobi parti lawan tanpa ada alternatif, tetapi anak muda mahukan
Malaysia yang diwarisi dalam keadaan makmur dan sejahtera dari segi ekonomi,
politik, agama dan pendidikan.
Ishhh bahaya betul gambar TGHH tu... Ada ke link yang boleh dibaca, untuk kenyataan TGHH tentang pengkhianat?
ReplyDelete