Friday, 20 November 2015

Gembiralah dengan keputusan UPSR 5E sekalipun

       
Terlebih dahulu jutaan tahniah diucapkan kepada pelajar UPSR yang telah berjaya mendapat 5A dalam UPSR dan diharapkan kecemerlangan tersebut dapat diteruskan sehingga akhir hayat!

Sering kali apabila keputusan peperiksaan negara keluar, masyarakat kita akan tertumpu kepada mereka-mereka yang berjaya dalam bidang akademik tersebut dan pelbagai ucapan tahniah dan hadiah diterima oleh pelajar yang berjaya. Ini fitrah manusia yang selari dengan tuntutan Islam untuk mengucapkan perkara-perkara yang baik sesama Muslim.

Namun bagaimana pula pelajar yang kurang berjaya dalam peperiksaan tersebut lantaran pelajar yang berjaya menerima ucapan jutaan penghargaan? Ramai mungkin sedia maklum bahawa menjadi pelajar yang kurang berjaya akan mengundang perasaan kecewa dan sedih!
Ditambah pula dengan sesetengah sikap kita untuk membuat perbandingan antara pelajar kurang berjaya dan pelajar berjaya seperti dia itu pemalas, orang kampung dan lain-lain lagi akan menambahkan lagi penderitaan sebagai seorang pelajar yang kurang cemerlang.

Ini realiti sistem pendidikan negara kita yang berteraskan exam oriented. Pelajar yang kurang berjaya dalam akademik diketepikan dan mereka hanya layak untuk menduduki pekerja sebagai gaji minimum.

Ini secara tak langsung akademik bukan lagi menjadi tempat untuk menimba ilmu, tetapi sistem ini telah menyebabkan persaingan bagi menduduki jawatan yang selesa di mana-mana sektor pekerjaan.

Mungkin sebelum ini kita didoktrinkan oleh guru-guru, ibu bapa, saudara mara malah sahabat-sahabat bahawasanya kita akan memperoleh gaji yang lumayan kelak apabila kita menjadi seorang yang cemerlang di dalam akademik.

Namun realitinya dan majoritinya di dalam dunia sebenar tidak sebegitu. Bayangkan selama berbelas tahun kita belajar dan selepas tamatnya pembelajaran, gaji purata yang diperolehi oleh seorang graduan yang berkelulusan ijazah adalah RM 2500. Ini adalah gaji purata seorang graduan ijazah tanpa mengambil kira langsung seorang graduan itu dari lulusan sains atau sastera!

Itu pun dah dah cukup baik, ada di antara graduan ijazah pula mendapat gaji bulanan RM 1500 dan lebih teruk ada yang memperolehi gaji minimum RM 900. Sebahgian mereka pula menganggur dan terus berhasrat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Kalau sudah begitu apa maksudnya kita menghabiskan waktu berbelas tahun sekadar hanya mendapat gaji sekitar RM 2500. Sesetengah mereka berpendapat tidak ada bezanya seorang graduan SPM dan Ijazah kerana kedua-dua lepasan ini juga memperoleh gaji minum, RM900.

Saya merasakan satu idea atau gagsan baru perlu diketengahkan dalam usaha untuk mengeluarkan generasi kita daripada terus terperangkap dengan sistem akademik persaingan ini

KELUARGA

Untuk membawa perubahan, saya berpandangan institusi keluarga memainkan peranan yang amat penting dalam masalah sistem peperiksaan ini. Buat masa sekarang agak sukar untuk menukar polisi yang sedia ada kerana kerajaan BN masih lagi memakai sistem ini.

Namun ibu bapa mempunyai kuasa mengeluarkan anak-anak mereka daripada sistem ini. Antaranya memberikan pendidikan moral(sokongan kepada anak-anak). Ibu bapa boleh memberikan keyakinan bahawa peperiksaan bukanlah pengakhiran kepada keinginan sebuah kehidupan yang selesa. Bahasa mudah “pedulikan” keputusan peperiksaan anak-anak.

Ibu bapa seharusnya mendidik anak-anak bahawa akademik dan kerjaya adalah dua aspek yang berbeza dan saling terpisah. Akademik adalah untuk ilmu dan kerjaya adalah soal menyara hidup.

Ini sedikit sebanyak membantu anak-anak memahami secara konsepnya bahawa akademik adalah untuk menuntut ilmu dan bukan persaingan untuk mendapat jawatan yang lebih baik.

Ibu bapa juga perlu mendidik anak-anak mereka di luar kelas. Mungkin di dalam kelas para guru telah memainkan peranannnya mengikut sistem yang sedia ada, tetapi ibu bapa harus mencorak anak-anak mereka mengikut realiti semasa.

Sekiranya anak-anak khuatir tentang masa depan mereka tentang kerjaya, ibu bapa boleh mengenal pasti minat mereka sejak dari kecil dan menumpukan 100% usaha untuk mengasah minat mereka supaya anak-anak sudah nampak arah tuju mereka semasa di waktu tempat pengajian.

Jika anak-anak mereka meminati bidang perniagaan, maka mereka perlu diajar tentang ilmu perniagaan sehingga mereka sudah mampu untuk mendirikan sebuah perniagaan sendiri sebelum tamat penagjian.
           
Ada sesetengah ibu bapa juga berusaha mencari jalan keluar kepada permasalahan ini dengan menghantar anak-anak mereka ke pondok-pondok, madrasah, mahad tahfiz dan sebagainya. Namun jika mereka mengharapkan anak-anak mereka juga menjadi ustaz dan lain-lain melalui sistem ini, ia juga dikira mendatangkan masalah yang sama.

Bukan saya bertujuan untuk menghina sistem pondok tersebut, malah ianya cukup baik sebagai salah satu cara untuk mempelajari agama, cuma pelajar-pelajar di sana perlu didedahkan berapa sangat pendapatan menjadi imam terawih/tetap di masjid-masjid, melainkan seseorang tersebut memang meminati kerjaya sebagi ustaz atau imam, ini satu perkara yang lain. Namun saya lebih cenderung kerjaya dan akademik dua perkara yang berbeza dan saling terpisah!

 KERAJAAN

Masalah yang berlaku dalam sistem pendidikan di dalam negara kita adalah kerana kelompongan sistem akademik yang tidak membantu pelajar menjadi apa yang diminatinya. Sebagai contoh, seorang graduan ahli kimia pada hakikatnya ingin menjadi ahli kimia, tetapi semasa belajar mereka tidak didedahkan dengan lapangan yang sebenar.

Maka disebabkan itu, apabila usai pembelajaran mereka tidak tahu ke mana arah yang ingin dituju, dan mula mengisi jawatan kekosongan di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam(SPA). Akhirnya mereka menjadi penjawat awam seperti kastam, penguatkuasa, PTD dan bukan sebagai ahli kimia!

Namun teori ini tidak terpakai kepada mereka yang belajar di fakulti pendidikan atau perubatan kerana kebanyakan para pelajar di sini dijamin kerjaya sebagai seorang doktor dan guru yang ada hubungkait ilmu di dalam kelas dan lapangan. Namun ia tetap dikira satu jumlah yang minoriti!

Kerajaan seharusnya pada masa ini mencuba untuk mengkaji satu sistem yang membantu anak-anak mengasah bakat mereka. Ada kalanya dasar pandang ke barat perlu buat ketika ini, di mana sesetengah negara di sana sistem pendidikannya tidak berasakan kepada peperiksaan yang besar. Jika ada pun hanya di peringkat universiti. Apa salahnya kalau kita mencuba?
           
Sampai bila kita mahu terus mewujudkan persaingan ini? Andai kata suatu hari nanti anak-anak kita mempunyai tahap kepandaian yang hampir sama, jadi bagaimana pula pendekatan kerajaan atau majikan untuk mengambil mereka sebagai pekerja? Apa kriteria lain yang perlu ada?

Mungkinkah selepas itu faktor yang diambil kira adalah fahaman politik, saudara mara, rasuah, dan lain-lain perkara yang tidak bermoral yang perlu dilakukan supaya mereka ini mendapat perhatian pihak kerajaan atau majikan.
           
Selain itu pula, kita perlu melihat satu sisi pandang lain di mana memang wujud jurang yang besar pelajar yang kurang cemerlang dan cemerlang di kawasan bandar dan di luar bandar. Ia termasuk sekolah yang baik dan sekolah yang kurang baik.

Rata-rata pelajar yang cemerlang adalah disebabkan faktor tinggal dari kawasan bandar dan berada di sekolah yang terbaik. Jadi boleh dikatakan kecemerlangan pelajar tersebut bukan disebabkan oleh kebijakan pelajar semata-mata tetapi dibantu oleh capaian pendidikan yang baik seperti guru, teknik mengajar, latihan tubi dan lain-lain lagi. Maka  bagaimana kerajaan perlu mengurangkan jurang perbezaan ini?

INDIVIDU

Perkara pokok yang tidak dapat dielakkan adalah sikap diri kita sendiri dalam menghadapi permasalahan ini. Biarpun disediakan sistem yang baik, sekolah yang baik dan lain-lain yang terbaik namun sekiranya sikap kita yang tidak mahu maju maka tidak akan ke mana jua arah tujuan kita

Namun bagi individu yang ingin keluar dari permasalahan ini mereka mempunyai pilihan yang ada di tangan mereka untuk mencorakkan diri mereka. Ada yang berani mengambil risiko dengan meneroka bidang-bidang baru dalam perniagaan, bekerja di luar negara dan lain-lain lagi untuk keluar sebagai seorang biasa yang mengikut sistem pendidikan yang hanya berjaya menjadikan seseorang tersebut bercita-cita menjadi seorang penjawat awam!

Oleh itu gembiralah dengan keputusan UPSR atau SPM yang kamu perolehi walaupun dengan 5E atau 10G sekalipun, tetapi perlu difahami ia bukan tiket bagi kamu menjadi seribu alasan untuk tidak berkembang memajukan diri sendiri!

No comments:

Post a Comment