Di awal pendahuluan buku
ini sudah cukup menarik sesiapa yang ingin membaca penulisan Kassim Ahmad.
Dimuatkan dengan kata penghantar Tun Dr Mahathir Mohammad mengenai
peringkat-peringkat usia manusia.
Tun berpendapat bahawa setiap insan akan melalui tiga
fasa hidup dalam pegangan politik mereka. Semasa muda mereka agak radikal dan
mirip kepada pemikiran dan ideologi kiri. Apabila menempuh umur pertengahan,
pandangan dan pegangan mereka lebih mencerminkan “centralist” dan kecuali(open
and loose). Apabila sudah berumur mereka lebih suka mendokong sikap dan
pandangan puak kanan, atau konservatif.
Membaca buku Kasssim Ahmad bukan beerti kita menyokong
beliau secara total, tetapi ianya tidak salah untuk mengambil beberapa input
berguna dalam memahami falsafah agama dan kehidupan.
Siapa yang tidak kenal Kassim Ahmad yang sentiasa
mengundang kontrovesi melalui penulisan dan pandangan politik dan agama beliau.
Malah beliau lebih dikenali sebgai individu anti
hadis selepas terbitnya buku beliau yang bertajuk “hadis satu penilaian semula”.
Namun beliau juga tenggelam timbul dalam arena politik
kerana sebelum itu beliau merupakan Presiden Parti Sosialis Rakyat
Malaysia(PSRM) dalam tempoh yang agak lama sebelum menyertai UMNO.
Beliau mengakui dalam buku ini bahwa, beliau merupakan
seorang berhaluan kiri yang bercita-cita untuk membawa perubahan kepada negara
melalui idea-idea progresifnya dengan menajdikan sosialis sebagai permulaaan
kepada pegangan politik beliau.
Apa yang menarik mengenai Pak Kassim ini beliau merupakan
seorang yang rajin membaca dan menulis hingga boleh dikatakan seluruh kehidupan
beliau adalah membaca dan menulis. Maka mungkin disebabkan itu beliau sentiasa
kritis dalam soal tamadun dan agama.
Di dalam buku ini penulis mendakwa beliau tidak menolak
hadis sahih secara 100%, tetapi beliau tidak berapa setuju hadis sahih yang
tidak menepati kehendak Al-Quran. Beliau berpandangan Al-Quran sajalah sumber
rujukan yang betul kerana sifat Al-Quran yang tidak berubah seperti
ideologi-ideologi yang lain yang sentiasa berubah-rubah mengikut perubahan
zaman. Sebab itu di akhir pencarian beliau selama 36 tahun memahami teori isme,
beliau dikatakan menemui jalan pulang dengan kembali berpegang kepada Al-Quran.
Islam baka yang diwarisi oleh Pak Kassim membuatkan
beliau sentiasa bertanya kepada diri sendiri, apa yang masyarakat Islam faham
mengenai isi kandungan Al-Quran. Adakah Al-Quran itu diturunkan hanya untuk
memperdengarkan bacaan merdunya sahaja atau untuk menggantung beberapa ayat
Al-Quraan di tiang rumah tanpa memahami ayat-ayat tersebut.
Di dalam pencarian inilah beliau membeli beberapa buah
naskah tafsir Al-Quran untuk memahami ayat-ayat Al-Quran. Bagi teori falsafah
beliau, pertanyaan akan menambah keyakinan dengan memberikan beberapa contoh
kisah para nabi yang secara terus bertanya mengenai sesuatu perkara yang
diragui kepada Allah untuk menambah keyakinan tauhid mereka.
Beliau sentiasa menggunakan pendekatan berdialog atau
wacana untuk mengurangkan ketegangan yang timbul melalui penulisan dan
pandangan beliau. Ini adalah kaedah yang lebih harmonis sebelum melemparkan
tuduhan fitnah kepada seseorang itu sesat.
Beliau
sering membandingkan dua tamadun besar iaitu barat dan timur. Mengapa tamadun
barat mempunyai kebebasan yang luas jika ingin dibandingkan dengan timur.
Mengapa tamadun barat sentiasa menjadikan timur sebagai negara jajahan mereka?
Adakah tidak boleh wujud penyatuan di antara tamadun barat dan timur?
Beliau juga turut merakamkan penghargaan kepada golongan
kiri Malaysia yang turut memainkan peranan yang besar dalam gerakan kebangsaan
untuk menuntut kemerdekaan. Antaranya adalah PUTERA-AMCJA yang dipimpin oleh Dr
Burhanudin Al-Helmi yang begitu vokal dalam memperjuangkan kemerdekaan di dalam Tanah
Melayu.
KESIMPULAN
Kita mungkin tidak bersetuju dengan pandangan beliau
bukan kerana sentimen pribadi, tetapi seharusnya kita mengemukakan idea dan
pandangan untuk tidak bersetuju dengan beliau. Ini adalah kaedah yang lebih sesuai
supaya kita memahami mengapa punca terhadap kepercayaan seseorang itu terjadi.
Lagipun dalam kaedah ilmiah tidak seharusnya pukul rata mengatakan pandangan Pak
Kassim secara total semuanya tidak benar. Mungkin ini sifat simplistik orang Melayu!
Menjadi salah seorang tokoh negara tidak dapat lari
daripada pegangan idealisme. Lihatlah tokoh-tokoh besar dunia, mereka lahir
dengan pembawaan idea-idea. Oleh itu menjadi kewajipan negarawan mempunyai
idealisme untuk membawa perubahan kepada negara.
Jangan mimpi hanya membaca satu hingga dua buah buku
secara literal tanpa kepelbagaian sumber sudah boleh menjadi negarawan yang
terbilang. Jika ini berlaku lahirlah pemimpin-pemimpin gampang yang kabur arah
tuju kepimpinannya!
No comments:
Post a Comment